Grand Tour de Catalunya

GRAND TOUR DE CATALUNYA

El Grand Tour de Catalunya està inspirat en aquells grans viatges literaris que van iniciar els aristòcrates anglesos a mitjans de segle XVII. Es presenta com una ruta circular que explora de nord a sud i de est a oest del territori català, en la que cada viatger pot dissenyar el trajecte al seu gust, segons les seves necessitats, i recórrer Catalunya al seu ritme, per aquest motiu, aquest article és una guia i no es obligatori seguir l’itinerari al peu de la lletra. Una ruta ideal per descobrir els racons de Catalunya i deixar-se sorprendre per la diversitat d’atractius que acumula el territori. Grand Tour de Catalunya promou el turisme sostenible i responsable, ja que pretén fomentar el coneixement de respecte pel territori, les seves costums i la seva cultura, fent tot això de forma inclusiva, així mateix, busca potenciar el descobriment dels productes de proximitat i incentivar el respecte pel medi ambient. En definitiva, el Grand Tour de Catalunya li dóna sentit a la paraula “viatjar”.

La ruta es distribueix en cinc trams, on cadascun d’ells compta amb varies etapes.

Tram 1 Barcelona – Tarragona

Donarem inici al recorregut del Grand Tour de Catalunya des del seu punt de partida, la ciutat de Barcelona, on descobrirem el seu llegat modernista per raó de l’empremta artística d’Antoni Gaudí. Sortint de la ciutat comtal posarem direcció a Montserrat per descobrir el santuari i el Parc Natural de Montserrat, ens endinsarem cap a l’interior creuant el Bages, per fer cap a Solsona, i descobrir els seus carrers medievals i la catedral de la Mare de Déu del Claustre. En aquest punt, tornarem a posar direcció a la costa, aquest cop agafant una ruta alternativa, passarem Cardona i el seu castell, i Manresa i el seu patrimoni modernista. Seguidament gaudirem dels paisatges vinícoles del Penedès fins arribar a Vilafranca del Penedès i des d’allà, agafar la Carretera del Vi, una ruta romana on es transportava el vi fins al mar, una opció ideal per arribar al Garraf i fer una passejada per la vila marinera de Sitges. La parada final de la primera etapa és Tarragona, on la cultura pren protagonisme en forma de patrimoni romà.

Tram 2 Tarragona – Lleida

Des de la Tàrraco romana i el Balcó del Mediterrani, ens posarem en ruta direcció sud en direcció a les Terres de l’Ebre, una parada obligatòria és Cambrils, capital gastronòmica de la Costa Daurada, seguint el litoral de la costa, farem cap a la vila marinera de l’Ametlla de Mar, una de les més icòniques de la zona. Continuarem la ruta fins al Parc Natural del Delta de l’Ebre fent parada al port pesquer de l’Ampolla. Canviarem la direcció per dirigir-nos cap al nord, en l’inici d’aquesta nova direcció ens trobarem amb Tortosa, la seva herència jueva i el seu esplendor medieval. Passant pel Parc Natural dels Ports, l’Horta de Sant Joan i Gandesa, arribarem a les serres de Pàndols i Cavalls i el municipi de Corbera d’Ebre, escenari de la batalla de l’Ebre. Seguint la ruta arribarem al Castell de Miravet i seguidament el poblat iber “El Castellet” de Banyoles, creuarem la serra del Montsant, apreciant els paisatges de les vinyes fins a arribar al municipi medieval de Montblanc, lloc de naixement de la llegenda de Sant Jordi. Després ens traslladarem a les muntanyes de Prades per apreciar les pintures rupestres de les coves. Des d’allí es pot seguir el camí fins a Poblet, l’Espluga de Francolí i Vimbodí. Seguint la Ruta del Cister s’arriba a Guimerà un poble medieval amb molt encant. De camí a Lleida passarem per Belianes, Arbeca, i Les Borges Blanques, lloc d’origen de la DOP les Garrigues, a més farem parada a l’Estany d’Ivars i Vila-sana, el més gran de Catalunya. Finalment arribarem a Lleida.

Tram 3 Lleida – La Seu d’Urgell

Ens trobem al imponent conjunt monumental de la Seu Vella de Lleida, iniciarem el tram i ens dirigirem a la serra del Montsec, per poder observar el cel, considerat reserva Starlight, des del Parc Astronòmic del Montsec, molt proper es troba el Congost de Mont-rebei. Deixant enrere el paisatge prepirinenc, de camí a la Vall de Boí, ens toparem amb la Vall Fosca. Un cop a la Vall de Boí podrem descobrir els seus pobles i les seves esglésies romàniques declarades Patrimoni Mundial per la UNESCO. Aquesta zona és la porta d’entrada al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Un cop a la Val d’Aran, un territori singular, entendrem la seva historia a través de la seva localització geogràfica. El Pallars Sobirà ens descobrirà els paisatges increïbles del Parc natural de l’Alt Pirineu, Sort, Llavorsí, Rialp, Esterri d’Àneu i la Ribera de Cardós són destins de turisme esportiu i d’aventura. El pròxim destí és la Seu d’Urgell, i l’últim destí del tram.

Tram 4 La Seu d’Urgell – Figueres

Des de la catedral de Santa Maria de la Seu d’Urgell, l’únic íntegrament romànica de tot Catalunya, creuarem els pirineus catalans per fer cap a Figueres. Iniciarem ruta passant per Gósol i vorejarem el Parc Natural del Cadí-Moixeró, fins arribar al massís del Pedraforca, seguirem el nostre camí, fins al poble medieval de Bellver de Cerdanya fent parada a Bagà i a Guardiola de Berguedà. Després de tot això, ens en anirem cap a Castellar de n’Hug per poder arribar al monestir de Santa Maria de Ripoll, fundat per Guifré el Pilós. Tornarem a agafar direcció nord fins arribar a Ribes de Freser on agafarem el tren cremallera, l’únic mitjà de transport per poder accedir a la Vall de Núria. De camí a la Garrotxa ens trobarem amb els pobles medievals de Sant Joan de les Abadesses, Camprodon i Castellfollit de la Roca, que es troba sobre un penya-segat cosa que fa que el poble sigui un mirador natural del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Al parc també s’hi troba la Fageda d’en Jordà. De camí a la costa, ens trobarem amb Banyoles i el seu estany. Un cop aquí farem un canvi en la direcció i ens dirigirem cap al nord, la següent parada serà l’increïble municipi de Besalú, per finalitzar el tram, arribarem a Figueres, ciutat natal de Salvador Dalí.

Tram 5 Figueres – Barcelona

Per iniciar aquest últim tram farem una immersió en el món dalinià visitant el Museu Dalí de Figueres i la Casa Salvador Dalí de Portlligat. Seguint fins al nord, el Parc Natural del Cap de Creus que desplega els seus encants amb uns paisatges únics. La ruta avança fins arribar al monestir de Sant Pere de Rodes, a continuació ens aproparem al municipi de Cadaqués. Des d’allà, ens dirigirem cap a Empúries per visitar les seves ruïnes, les úniques de la Península amb restes d’una ciutat grega i d’una ciutat romana. Visitarem el Parc Natural del Montgrí i les Illes Medes i després conduint fins a l’interior per visitar els municipis de Pals, Peratallada, i la Bisbal d’Empordà. Ens aproparem a Palafrugell i podrem gaudir dels municipis de Llafranch i Calella de Palafrugell. Seguidament anirem a Palamós, lloc reconegut gastronòmicament per la gamba. Seguirem la ruta fins a Tossa de Mar, on podrem seguir el camí de ronda que porta fins al Mirador de Sant Jaume. Visitarem els jardins renaixentistes de Santa Clotilde de Lloret de Mar i el Jardí Botànic Marimurtra de Blanes. La ruta es desvia cap a Girona, per visitar els llocs més emblemàtics de la ciutat, el barri vell, la catedral de Santa Maria, el call, el monestir de sant Pere de Galligants i les cases sobre el riu Onyar. A continuació, visitarem Tavertet, el pantà de Sau, i Rupit, fins arribar a la ciutat mil·lenària de Vic. Les muntanyes del Montseny ens portaran a les viles marineres del Maresme, com Arenys de Mar, Canet de Mar i Mataró. A la fi, arribarem a Barcelona, el punt d’inici i final del Grand Tour de Catalunya. Després d’explorar la ciutat comtal a través del llegat modernista, tornarem per profunditzar en la seva essència, aquest cop ho podrem fer mitjançant passejos literaris, per mitjà de la història de Santa Eulàlia en un recorregut per la catedral, i fins i tot, per via de la seva gastronomia, visitant els mercats de la ciutat.

Per a més informació, visita www.grandtour.catalunya.com